Bližší pohled do zákulisí udržitelné módy

Bližší pohled do zákulisí udržitelné módy

Rozhovor s Holgerem Brodkorbem, ředitelem firmy ragwear

Když nakoupíte certifikovanou GOTS bavlnu, je o 30-35% dražší než normální bavlna. Ale já prodávám trička vyrobená z ní za stejnou cenu jako tradiční. Toto je investice do farmáře, do země,  do úrody a do tohoto procesu.

Móda je považována za jedno z nejšpinavějších odvětví ve světě. Ať už se jedná o špatně placené zaměstnance a mizerné pracovní podmínky, toxické chemikálie používané pro sklizeň, zpracování a barvení bavlny a jiných textilních surovin nebo nelidské praktiky zneužívané pro získání zvířecích produktů používaných pro oděvy, dopady jsou dalekosáhlé.

Zatímco průmysl jako celek se mění pomalým tempem, individuální značky se snaží zlepšit svoje standardy za účelem poskytnutí svým zákazníkům více udržitelnou a etickou módu. ragwear, pražská značka založena na pohodlném, stylovém a dostupném  “streetwear” je jednou z těchto značek, která byla schopna získat v roce 2011 certifikaci PETA díky kompletně veganskému procesu a přidáním organické kolekce pro ženy v sezóně podzim/zima roku 2015.

ragwear_organic_SS16_13

Jednou z důležitých otázek, kterou mají zákazníci, zajímající se o firmy, které podnikají kroky pro “green up”  je dotaz, zda se jedná o nefalšovaný přístup. Je težké nemít pochybnosti a vědět, komu můžeme opravdu důvěřovat. Jelikož důvěra je především vztahem mezi lidmi, náš hlavní záměr v greenglasses  je soustředit se vždy na lidi, kteří stojí za konkrétní značkou a v co věří.

Měli jsme možnost hovořit s ředitelem firmy ragwear, Holgerem Brodkorbem, a podívat se hlouběji do jeho motivace vést firmu směrem k veganství a organickému přístupu. Zatímco jsme s ním seděli v jeho kanceláří s výhledem na střechy Holešovic, upoutala nás charakterová vlastnost, která se často vyskytuje mezi podnikateli se zaměřením na společenské hodnoty a životní prostředí: tato motivace je vysoce osobní.

Holger pracuje v módním průmyslu již 25 let a z toho důvodu měl možnost vidět postupný přechod tohoto odvětví k vyšším standardům. Prošel rovněž svoji vlastní přeměnou, která se stala silnou hybnou sílou za firemní politikou směrem k etické a udržitelné módě. Vlastní zdravotní zkušenost v roce 2011 byla iniciátorem těchto dramatických změn jak v jeho osobním životě, tak v obchodních aktivitách.

Avšak po 15 letech budování silných vztahů se svými současnými dodavateli pro značku ragwear, kteří se nacházejí v Číně, nemohl kompletně změnit svoji značku ze dne na den. Podobně jako je tomu s transformací ve vlastním životě,  postup krok za krokem dává daleko větší smysl pro dlouhotrvající a udržitelnou změnu ve vlastním obchodě.  A samozřejmě se jedná o zvážení mnoha faktorů, které musí být vzájemně porovnány: zdraví, životní prostředí, vztahy s lidmi a v neposlední řadě – obchodní zisk. Holger mluvil o tomto balancování  s upřímnou otevřeností, přičemž nám odhalil odlišnosti ve výrobě v Číně a aspekty v chodu firmy, které nás dříve ani nenapadly.

Odešly jsme s ještě větším přesvědčením, že náš názor ohledně udržitelného obchodu není pouze o konkrétním produktu v regálu nebo certifikaci, kterou nese – i když tyto věci jsou důležité – ale ještě více o lidech v pozadí, jejich osobním přístupu ke změnám, ať už v jejich osobním životě nebo práci.

Níže naleznete kompletní rozhovor s Holgerem.

Co podnikáte za účelem zvýšení udržitelnosti Vaší firmy ragwear?

Nejprve jsme začali s implementací organické bavlny do naší kolekce A/W 2015 a zamýšlíme rozšířit tuto řadu z jedné sezóny na druhou. Kromě certifikované organické bavlny GOTS (Global Organic Textile Standard) a materiálů z recyklovaných plastů stále hledáme nové, inovativní a udržitelné materiálly pro naši kolekci. Za účelem snížení plastového odpadu jsme vyměnili všechny naše plastové pytle za biologicky rozložitelné.

Ohledně našich dodavatelů všeobecně, nacházíme se v této době v certifikačním procesu “Fairwear”, což je proces, který může trvat až dva roky. Přijal jsem pro tento účel jednoho zaměstnance před 3 měsíci, což je také investice do tohoto procesu. Nyní, po začátku celého procesu si jsme jisti, že budeme schopni splnit minimálně 80% požadovaných kritérií a zůstává otázka, v jaké časové lhůtě se nám podaří splnit zbývajících 20%.

ragwear není začínající firma, což znamená, že existují jiné značky, které zahájily činnost s myšlenkou udržitelné značky….. já pracuji v tomto odvětví 25 let. Důležité je, co si jako majitel přejete. Já vím, že naše firma je  100%-ně veganská, já vím přesně, kde nakupujeme naše látky a já vím, že jsme uprostřed pokračujícího procesu. Máme tým 4 lidí, kteří pracují pouze s čínskými dodavateli, neboť tam máme nejen přátelské vazby, ale i zodpovědnost.

Důležité je, co si jako majitel přejete. Já vím, že naše firma je  100%-ně veganská, já vím přesně, kde nakupujeme naše látky a já vím, že jsme uprostřed pokračujícího procesu.

ragwear_organic_SS16_11 ragwear_organic_SS16_18 ragwear_organic_SS16_21 ragwear_organic_SS16_15

A když navštívíte tento závod a vidíte lidi, kteří v něm pracují, je to pro Vás dostatečně vysoký standard?

Víte, ve finále je každý obchod pouze o vztahu. V přímém kontaktu jsou lidé pouze lidmi a já mám osobní vztah s naším čínským dodavatelem již 15 let. …. On je velice dobrý člověk, který jezdí pravidelně do Prahy. On dělá věci, které nejsou typické pro jiné čínské dodavatele. On vyrostl s ragwear a aktivně se účastní naší cesty za vyšší udržitelností. My navštěvujeme jeho firmu minimálně jednou ročně. Textilní průmysl je po dlouhou dobu pro Čínu velmi důležitý. V něm vyvinuli velmi dobré schopnosti a mohou zajistit dobrou kvalitu. Z tohoto důvodu spolupracujeme s čínskými závody. Já mám Čínu velice rád, ale Čína musí velice nutně změnit některé věci a mění je již velice intenzivně, neboť znečištění životního prostředí je daleko větší než v Evropě.

Je to něco, na čem pracujete s Vašimi dodavateli, tedy konkrétně na tom, jak “zelení” jsou?

…Standardy v Číně rostou a rostou a rostou – tento proces se nedá zastavit a již se nevrátí zpět. A Čína už nemá zájem, aby nesla pracovní zátěž pro celý svět. Čína  má již ohromný vlastní trh a má zájem ho zásobovat. Čína už prostě není to, co bývala. Standardy rostou a Čína má velký demografický problém…..  Nikdo už nechce pracovat v továrně, neboť každý chce jít do školy, chce vzdělání, chce cestovat, prostě si přeje jiný životní styl. Z tohoto důvodu jsou zaměstnavatelé nuceni se změnit.

…Standardy v Číně rostou a rostou a rostou – tento proces se nedá zastavit a již se nevrátí zpět.

Máte coby majitel značky schopnost změnit, jak Vaší dodavatelé fungují?

Když si vyzuji moje boty majitele značky a nasadím si ty pro osobní život, rád bych učinil změny takto rychle (luskne prsty). Realita je však jiná. Je nutné postupovat krok za krokem. My jsme právě iniciovali  proces Fairwear Foundation, což je velice intenzivní proces….. Hlavní věc je ta, že svět je v naléhavé potřebě změny.  Já mám take chvíle, kdy si myslím, že už je příliš pozdě, ale na druhé straně jsem optimista a chci něco podniknout – nechci prostě pouze vše ignorovat a pokračovat v obchodě pro zisk neboť, upřímně řečeno, jsem z toho unavený…. Pokud máte pouze trochu smyslu pro přírodu, musíte si uvědomit, že se děje něco špatného.

Některé věci se nemohou změnit dostatěčně rychle, když se prováděly konkrétním způsobem minimálně 20 let. Ale časy se mění a my jsme šťastní, když jsme obklopeni novými značkami a zajímavými lidmi s kreativním myšlením, které nás inspirují každý den směrem k jasné, udržitelné budoucnosti.

Co si myslíte, že my, normální lidé, můžeme nyní dělat? Když máme urgentní problém, jaké kroky můžeme podniknout, abychom ho vyřešili?

Už jste podnikly dobrý krok tím, že jste ho vzaly jako část vaší profese do greenglasses. Když otevřu oči, vidím, že mohu udělat velmi mnoho. Například, podívejte se, kde se nacházíme nyní: žijeme zde v Praze…. Jednou za týden, když jsem v suterénu vyhazoval odpadky, jsem byl vždy frustrovaný. Ale už frustrovaný být nechci. Pouze použiji tuto energii a obrátím ji jiným směrem…. Vyvěsím velkou ceduli s informací, kde se mohou recyklovat různé věci jako baterie nebo elekronické přístroje a možná jeden ze sta lidí, kteří tam chodí, ji uvidí a něco změní. A rozšíří to dál. A možná jeden člověk ze sta bude pracovat v politice a také něco změní.

San Francisco má v plánu stát se městem s nulovým odpadem do roku 2020. Jestliže to dokáže San Francisco, proč by to nedokázala Praha? Nebo jiné velké město? Problém je v tom, že uživatel jako takový není nucen cokoliv měnit a to je problem, který máme zde v Evropě. Takže buď člověk dojde k určitému mezníku ve svém osobním životě, například ze zdravotních důvodu nebo v okamžiku osvícení – většinou je to vyvoláno krizí – a nebo v jiných případech lidé vidí něco, co je šokuje, jako například fotografii. Co chci říct je to, že my všichni umíme mluvit, máme ústa, umíme udělat něco a pověsit to na zeď, a moc to nestojí! Já jsem si slíbil, že nyní začnu používat svoji energii…. Nepomáhá ani mně, ani mému zdravi, když jsem rozčílený. Ani to nikomu nepomůže. Ale mohu použít tuto stejnou energii, což je silná energie, abych pomohl jiným lidem a změnil ji v pozitivní energii. To je to, co si myslím, že každý by mohl dělat svým způsobem…

Já jsem si slíbil, že nyní začnu používat svoji energii…. Nepomáhá ani mně, ani mému zdraví, když jsem rozčílený. Ani to nikomu nepomůže. Ale mohu použít tuto stejnou energii, což je silná energie, abych pomohl jiným lidem a změnil ji v pozitivní energii. To je to, co si myslím, že každý by mohl dělat svým způsobem…

Žijeme v roce 2016. Svět je v těžké situaci, ale stále může každý být vděčný, když otevře kohoutek a teče z něho voda. Můžeme za toto děkovat každý den až do chvíle, kdy už nic nepoteče. Potom si toho lidé všimnou, ale to už bude příliš pozdě.

Co byla ta hlavní věc, kterou jste změnil ve své firmě po Vaší zdravotní zkušenosti?

První věcí bylo to, že jsem začal věnovat více času myšlení. Například,  mám doma knihovnu. Nikdy jsem nebyl velkým čtenářem, ale nyní hodně čtu. Dříve jsem byl také ovlivněn masovými médii. To jsem změnil před 5 lety. Byl jsem osobou, která každý den přečte troje noviny. Studoval jsem všechno, co se týkalo obchodování, ale nyní se moje pozornost přesunula směrem k pochopení, jak funguje život nejen na duchovní, ale i biologické úrovni a to hodně ovlivnilo moji práci. Můj obchod je nyní odrazem mého osobního zdraví.

A potom jsem si v tomto procesu uvědomil, že zisk není vše. Zisk je samozřejmě důležitý, každý potřebuje pokrýt účty, nájem a živobytí, ale v tomto smyslu můžete dělat i jiné věci. Například, marže mojí firmy se v posledních letech postupně zhoršovala  a když jsem mluvil s mými obchodními konzultanty, oni mě upozorňovali: “Pozor! Vaše marže jde opět dolů a dolů”. A já jsem jim odpověděl, že to je proto, že vyrábíme více udržitelné konfekce, ale prodáváme ji za stejnou cenu. Takže to znamená, že to není ztráta marže. Je to investice do Země, do procesu. Takže to je pouze moje osobní přesvědčení. Když nakoupíte certifikovanou GOTS bavlnu, je o 30-35% dražší než normální bavlna. Ale já prodávám trička vyrobená z ní za stejnou cenu jako tradiční. Toto je investice do farmáře, do země,  do úrody a do tohoto procesu.

Takže to znamená, že to není ztráta marže. Je to investice do Země, do procesu.

Roste poptávka po udržitelných produktech?

Jistě, povědomí zákazníků roste. Možná pomaleji, než bych si přál…..veganské oblečení je pouze alternativou, je to něco na zvážení. Jako například maso se může začít jíst ne 7 krát týdně, ale pouze 5 krát. V oblečení je situace identická. Místo nošení konvenčního oblečení 7 dní, můžete třeba nosit veganské oblečení dvakrát týdně. Tím už děláte něco dobrého. A nebo veganská plus organická kombinace je ještě lepší. Takže povědomí roste a to je důvod, proč toho  chceme být velkou částí. To je důvod pro náš slogan: “První ve veganském streetwearu”.

Plánujete otevřít vlastní kamenný obchod?

Myslím si, že každý majitel značky sní o vlastním maloobchodním obchodu. Realita je však hodně náročná. Jedná se o maloobchodní prodej a já se pohybuji ve velkoobchodě. Maloobchodníci jsou moji zákazníci a já znám, jaké řeší problémy. Mám velký respekt ke každému, kdo vlastní prodejnu. Našimi dalšími plány je otevřít náš internetový obchod během roku 2017, získat nějaké zkušenosti a napojit se na klientelu. A samozřejmě, Praha je skvělé místo pro prodejnu ragwearu. Jsem přesvědčen, že ji otevřeme během příštích dvou let.

Těšíte se na Sustainability Day?

Jsem optimista….. je důležité něco dělat, aby člověk nebyl rozčarovaný. Naše výzva spočívá v tom, že jsme vstoupili do určitého druhu uvědomění. Uvědomujeme si věci, které si dosud ostatní lidé neuvědomují. Jsme svým způsobem pionýři v oblasti uvědomění si, pokud to můžeme tak definovat. Já si myslim, že váš Sustainability Day je fantastický nástroj ke zvýšení informovanosti. V tom smyslu si myslím, že to je velice, velice nutná a velice dobrá událost.

Praha má 1 milion nebo 1.2 miliony obyvatel a žije zde mnoho mladých lidí, kteří potřebují být víc organizovaných. Ve smyslu informovanosti k problémům, kterým čelíme, je toto město skutečně hodně pozadu v porovnání s městy obdobné velikosti….

Titulka_FB_08

Budete take na  akci prezentovat?

Naštěstí nám ještě něco zbylo z jara. Budeme prodávat naši organickou konfekci z jarní sezony. Chceme provést speciální cenovou nabídku.

Děkujeme za Váš čas!

Greenglasses a ragwear se těší na Vaši návštěvu na Sustainability Day!

www.sustainabilityday.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *