Vincent Stanley, Patagonia: Jak může firma zůstat zodpovědná?

Vincent Stanley, Patagonia: Jak může firma zůstat zodpovědná?

Vincent Stanley, Patagonia: Jak může firma zůstat zodpovědná?

Letos, díky Svobodě Naživo, jsme oslavili Světový den životního prostředí  v alternativní Radlické sportovně setkáním s Vincentem Stanley, ředitelem společnosti Patagonia a spoluautorem knížky Zodpovědná firma.

Vincent Stanley Responsible Business Prague

Stanley sdílel zkušenosti se vznikem a řízením Patagonie a obratně odpovídal na otázky ohledně výzev řízení firmy, udržení základních hodnot v korporátním prostředí a o udržitelné spotřebě obecně.

Opálený a bezstarostný, otevřeně s humorem a pokorou sděloval pokusy a omyly, kterým společnost čelí už víc jak 40 let. Padaly z něj hlášky a přiznání typu „udělali jsme několik fantastických chyb“, „pravděpodobně budeme mít pořád co dělat” “ a co se týče jeho Uhlíkové stopy: “ Půjdu do pekla.“ Líbí se nám člověk, který připouští, že pokrok je neustálý proces!

„Moje uhlíková stopa….? Půjdu do pekla.“ – Vincent Stanley, ředitel společnosti Patagonia.

Tady je několik hlavních myšlenek z jeho přednášky.

  1. Úspěch společnosti je v rovnováze mezi duchem a tvrdou prací.

    Na začátku byla Patagonia jen banda surfařů a horolezců, včetně vizionářského zakladatele Yvona Chouinarda, kteří měli sdílenou vizi vytvořit řadu velmi kvalitního sportovního oblečení. Stanley poťouchle řekl, že zaměstnanci vlastně “ dostali bonus v případě, že pracovali více než 40 hodin týdně,“ protože chtěli být venku, ne u pracovních stolů. Stanley řekl, že tenhle bezstarostný duch a vášeň pro samotné jádro podnikání je důležitou složkou při řízení firmy. Ale jeho vlastní úspěch a schopnost dostat se do vedení byla, jak řekl: “ Protože jsem nesurfoval“. Společnost potřebuje obojí – lidi s vizí a vášní a lidi, kteří jsou ochotní makat.

  2. Nikdy neříkejte ne zákazníkovi.

    Na otázku, jak byla Patagonia schopna udržet jejich zakládající hodnoty a ducha naživu, Stanley říkal, že to bylo asi přijetím postoje “všechno je možné”. Byznys je o uspokojování potřeb vašich zákazníků. A obvykle, pokud máte s dostatek kreativity, vytrvalosti a spolupracujete s těmi správnými partnery, mělo by to být proveditelné.

  3. “Snižování” bývá nejkomplikovanější, ale nejdůležitější ze “4 R” (Reduce, Reuse, Recycle, Repair).

    I přesto, že recyklování je jednou z nejdůležitějších součástí environmentální strategie Patagonie, Stanley přiznal, že je těžké dodržovat ji doopravdy. Environmentální koncepce “cradle to cradle” při recyklaci textilu není vždy možná, protože část kvality se vždy ztratí.

    Navíc, i když má Patagonia recyklační program, “ jen malé procento z toho, co prodáme se vrací od zákazníků zpět”. K učinění dalšího kroku Patagonia zahájila odvážnou a upřímnou kampaň s názvem “Nekupujte si tuto bundu”, aby spotřebitelům ukázala, že nejlepším způsobem udržitelného nakupování je nakupovat méně. Na webových stránkách kampaně se můžete dočíst, že: “Vzhledem k tomu, že Patagonia chce podnikat dlouhodobě – a přispívat k tomu, aby byl svět obyvatelný i pro naše děti – děláme opak toho, co dělá většina byznysů. Žádáme vás, abyste nakupovali méně a přemýšleli před každým nákupem”. Ačkoliv je Patagonia oblečení velmi odolné, a některé také recyklované a recyklovatelné, i tak vyžaduje jejich výroba obrovské množství vody, energie a dalších přírodních zdrojů, které by “stačily k napájení vesnice”. Je tedy vždycky lepší přemýšlet dvakrát, než si něco koupíte.

  4. Ostatní “R” jako “regenerate” a “reimagine” jsou také součástí udržitelné budoucnosti.

    Patagonia má také projekt, který využívá ovce v Patagonii k regeneraci luk a produkci vysoce kvalitní vlny Merino pro své oděvy. “Reimagine” je součástí iniciativy Paragonie s názvem “Společná příze”, jejíž podstatou je představa světa, kde využíváme pouze to, co příroda může nahradit. Pro nás to znamená kompletní přehodnocení toho, jaká je v současnoti výroba a spotřeba a odmítnutí uznat, že aktuální status quo je nutně nejlepší způsob. Není to jen o technologických řešeních, ale o zásadních změnách jak přistupujeme k našemu životu.

  5. „Zemědělství je nejvíce ovlivněným činitelem lidského snažení.“

    Každá malá změna našich spotřebitelských návyků je důležitá, ačkoliv podpora udržitelného zemědělství je opravdu nejvyšší prioritou. Zemědělství není jen pěstování potravin, ale také plodin, které se používají k výrobě dalších spotřebních produktů, včetně bavlny. Od vody k chemikáliím, dopady na životní prostředí jsou obrovské. Korporace mohou řešit tento problém tím, že budou prosazovat přísnější environmentální standardy napříč svým dodavatelským řetězcem. Jak řekl Stanley, Patagonia je na stále pokračující cestě k tomuto cíli, ale začít spolupracovat s dodavateli napříč odvětvím je začátkem. Zatímco audity jsou důležité pro udržení přehledu sledovatelnosti surovin a nechtěných ekologických externalit, řekl, že v první řadě je pro vytvoření vhodných podmínek vytvoření vztahu a komunikace s dodavateli. Stanley vidí budoucnost Patagonie ve “stabilním poklesu v poškozování životního prostředí”. My jako spotřebitelé nemáme velký vliv na dodavatelský řetězec, ale můžeme “rozhodovat našimi penězi”, například tím, že budeme jíst více vegetariánská jídla a kupovat si více kvalitní, lokální, organické spotřební zboží – a nakupovat méně.

  6. Nikdy neporostete bez kladení otázek typu: Jak rosteme? Proč rosteme? Růst je dvousečný meč.

    Patagonia prošla tvrdým obdobím během 90.let, kdy musela propustit velké množství zaměstnanců, protože se firma zadlužila kvůli příliš ambiciózní půjčce – jedna z “fantastických chyb, kterou jsme udělali, “ řekl Stanley. To byla tvrdá lekce, díky které jsme zjistili, jak růst bez nepřiměřeného rizika kladeného na zaměstnance a životní prostředí, a vlastně nám pomohla společnosti vrátit envrionmentálního a uvědomělého ducha. “Dlouhodobý efekt na byznys byl pozitivní, nevzdal bych se příležitosti pro dlouhodobou reputaci, kterou jsme získali.”

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *